Vitajte na stránke o autách

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

BMW M6

Peklo na Zemi

Nové kupé šestkovej rady preberá úlohu nositeľa firemného technického know-how a súčasne sa dostáva na trón vládcu sily a rýchlosti. Nová M6 vládne ostatným BMW zrýchlením z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy a taktiež svojím nezameniteľne brutálnym vzhľadom.

Technika pochádza z najrýchlejšieho sedanu sveta, z BMW M5. Jeho desaťvalec sme podrobne popísali v článku: Svetová premiéra motora V10 pre nové BMW M5, ale pripomeňme, že ide o zážihový motor V10 o zdvihovom objeme 4999 cm3, ktorý disponuje najvyšším výkonom 373 kW pri 7750 ot./min a najvyšším točivým momentom 520 Nm pri 6100 ot./min. Tento motor preberá radu riešení doteraz používaných prevažne v závodných agregátoch, za všetky menujme delenú kľukovú skriňu, výfukové potrubie z nerezovej oceli, riadiacu jednotku motora s tromi 32bitovými procesormi, desať elektronicky ovládaných škrtiacich klapiek alebo schopnosť pracovať pri maximálnych otáčkach 8250 min-1.

Sekvenčná prevodovka SMG Drivelogic
Vodič v novom BMW M6 bude mať možnosť voľby jedného z jedenásť režimov radenia, u BMW tomu hovoria Drivelogic. Naladenie programov by sa dalo prirovnať k „levelom“ v počítačových hrách, pretože čím vyšší program vodič zaradí, tým športovejší charakter prevodovka príjme. S vyšším programom, s vyššími otáčkami a s vyšším zaťažením sa skracujú časy pre preradenie. V šiestich z jedenástich predvolených programov je voľba prevodov ponechaná na vodičovi (tzv. S-mód).

Čisto športový program S6 je doplnený funkciou Launch Control, ktorý uľahčuje maximálne využitie možností automobilu pri akcelerácii z pokoja. Vodič, ktorý sa rozhodne ideálny priebeh radenia ponechať na prevodovke, iba tlakom na volič túto funkciu aktivuje a potom stačí len úplne zošliapnuť pedál akcelerátora. Akonáhle vodič pustí radiacu páku, automobil sa rozbehne s maximálnym možným zrýchlením, s ideálne nastavenými otáčkami motora a s maximálnym využitím adhézie až k maximálnej rýchlosti. Prevodovka radí krátko pred dosiahnutím maximálnych otáčok motora. Tak ako v ostatných režimoch, i v tomto prípade informuje displej vodiča o aktuálne zaradenom rýchlostnom stupni.

Viacej informácií o prevodovke SMG nájde v článku: Sedemstupňová prevodovka SMG pre nové BMW M5 - podrobný popis.

BMW M6 dosahuje maximálnu rýchlosť 250 km/h (elektronicky obmedzená), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 4,6 s a kombinovaná spotreba činí 14,2 l/100 km.

Podvozok

Základom športových výkonov BMW M6 je celohliníkový podvozok BMW rady 6, ktorého kinematika bola prispôsobená vysokým výkonom verzie M6. Najdôležitejšie rozmerové hodnoty boli zachované: rázvor 2781 mm, rozchod vpredu 1567 mm, rozchod vzadu 1584 mm. Geometria kolies je nastavená na väčší záporný odklon pre vyššie zaťaženie v zákrutách. Rozdelenie hmotnosti medzi nápravami je blízke ideálu, keď 54 % hmotnosti pripadá na prednú nápravu a 46 % na nápravu zadnú. Podieľa sa na tom isto aj objemný motor, ktorý samotný váži 240 kg. Pohotovostná hmotnosť celého vozidla činí 1710 kg.

Kvalita riadenia rozhoduje u športového vozidla formátu BMW M6 o konečnej úrovni aktívnej bezpečnosti a agilnom chovaní na ceste alebo okruhu. Upravené riadenie Servotronic pracuje v závislosti na rýchlosti jazdy a otáčkach motora podľa dvoch rôznych charakteristík, ktoré upravujú vlastnosti posilňovača.

Zadná poháňaná náprava je, podobne ako ďalší automobily rodiny M, vybavená "M uzávierkou diferenciálu", obmedzujúci pretáčanie kolies pri výjazdoch zo zákrut. Cenná pomoc prichádza aj na ceste s rôznou adhéziou na ľavom a pravom kolese, kde príde vhod taktiež spolupráca so stabilizačným systémom DSC. DSC má v modeli M6 nové nastavenie a podobne ako u športovej limuzíny M5, možno aj tu tlačítkom MDrive vyvolať športový režim M Dynamic Mode, dovoľujúci maximálne priečne zrýchlenia, aké ešte aktuálne podmienky umožňujú, bez toho aby DSC predčasne zasahoval.

Ak si vodič praje obmedziť mamutí výkon 507 koní, možno desaťvalec priškrtiť a uviesť ho stiskom tlačidla do programu P400, v ktorom potom najvyšší výkon dosahuje približne štyristokoňovej hranice. Ďalšími alternatívami sú programy P500 a P500 Sport so spontánnejšou odozvou motora na zošliapnutie akcelerátora, upravenou charakteristikou odozvy plynu a prirodzene maximálnym využitím potenciálu motora.

Záplava technických zaujímavostí by tu mohla pokračovať popisom elektronicky riadených tlmičov EDC (tri režimy komfort, normal, sport) alebo rozmery mohutných bŕzd s kotúčami 374 x 36 mm vpredu a 370 x 24 mm vzadu...

K športovému charakteru patrí nielen vysoký výkon motora, ale aj minimalizácia hmotnosti. BMW M6 nieje rozhodne sparťansky vybavený špeciál, ale napriek tomu na ňom nájdeme radu prvkov vyrobených z materiálov prevzatých z nevyšších motoristických disciplín. Predok tohto BMW je vyrobený z hliníkových zliatin, čo ušetrilo asi 45 kg hmotnosti oproti rovnakej skupine vyrobenej z oceľových plechov. Hmotnostne úsporným materiálom je uhlíkovými vláknami vystužený kompozit, z ktorého je u M6 vyrobený veľký strešný diel. Ten nieje z technologických dôvodov privarený, ale prilepený. Tuhosť karosérie rovnako ako vibrácie a vnútorný hluk neboli touto zmenou podľa BMW dotknuté.


BMW | stály odkaz

Komentáre

  1. vystizne
    To je naozaj peklo na Zemi-vystizne
    publikované: 19.05.2006 14:45:29 | autor: Parker (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014